3. [2018-09-20] IVL blir samarbetspartner till WIPO Green
Nyhet | 2018-09-20

IVL blir samarbetspartner till WIPO Green

IVL Svenska Miljöinstitutet blir samarbetspartner till FN-organet WIPO Green. Organisationen driver en marknadsplats med syfte att knyta samman företag, innovatörer och investerare för att accelerera spridningen och utvecklingen av miljöteknik.

– Partnerskapet innebär att vi kommer att dela en del av den information om svenska miljöteknikföretag och referensobjekt som vi har i vår databas Envirobase till WIPO Greens marknadsplats. Sverige kommer därför genom verksamheter som Smart City Sweden, Green Gothenburg och North Sweden Cleantech kunna förmedla goda exempel inom miljöteknik genom en internationell kanal. IVL:s nätverk kommer även växa genom partnerskapet vilket förhoppningsvis möjliggör nya samarbeten och projekt, säger Nils Boberg på IVL Svenska Miljöinstitutet.

World Intellectual Property Organisation, förkortat WIPO, är ett organ under FN med huvudkontor i Genève. Organisationen har funnits sedan mitten av 60-talet och 2014 lanserade man marknadsplatsen WIPO Green för att främja innovation och spridning av grön teknik, men också stötta utvecklingsländerna i arbetet med att hantera klimatförändringar.

I centrum av initiativet finns ett brett nätverk av partners och en omfattande databas över grön teknik, uppfinningar och patent. WIPO Greens partners är en blandning av ett stort antal institutioner, inklusive små och medelstora företag, multinationella företag, innovatörer och universitet från hela världen.

Läs mer om WIPO Green här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

För mer information kontakta:
Nils Boberg, nils.boberg@ivl.se, tel. 010-788 66 34